Cuba lihat promotion dari pelbagai company..Khas untuk anda semua!

17 Oct 2011

Sugar Glider - Eureka

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Apa khabar kawan-kawan sekalian?...Hope korang semua sihat-sihat selalu...
Dah lama agaknya tidak mengupdate blog ni coz biasa la...dah nak dekat-dekat akhir semester dengan banyak assignment kene hantar plus final examination bakal menjelang...memang ikutkan tak cukup tangan and masa nak buat semua itu...tapi itu la tugas sebagai mahasiswa...

Harini ada kesempatan sedikit masa hendak berkongsi dengan korang apa itu sugar glider...So mula-mula dengar macam pelik plus tak ada nama khas pon dalam bahasa melayu bagi pet ni...So ini adalah sedikit sebanyak cerita mengenai sugar glider:

Q: Apakah itu sugar glider? Adakah ia seperti tupai atau tikus?
A: Sugar glider adalah nama biasa untuk marsupial yang terdapat di Australia dan Indonesia. Nama saintifiknya adalah Petarus Breviceps.

S: Adakah sugar glider peliharaan yang jinak?
A: Sugar Glider adalah haiwan yang jinak,tetapi mereka memerlukan banyak perhatian dan penjagaan tambahan. Mereka perlu makanan yang seimbang, sebuah sangkar besar dan interaksi harian untuk kekal sihat. Ia mungkin sukar untuk mencari doktor haiwan yang mempunyai pengetahuan khusus yang diperlukan untuk menjaga ini critters kecil.

S: Berapa lama sugar glider hidup?
A:Sugar Glider hidup lebih lama berbanding haiwan pemeliharaan, anjing dan kucing. Purata jangka hayat mereka dalam kurungan adalah 12-15 tahun. Ini bermakna anda mesti bersedia untuk menjaga haiwan kesayangan anda selama bertahun-tahun.

S: Apa yang sugar glider makan?
A: Sugar glider memerlukan diet khas dengan berhati-hati yang seimbang protein, kalsium, buah-buahan, sayur-sayuran dan lain-lain nutrien. Terdapat banyak biasanya diterima diet yang anda boleh menyediakan seperti BML, Diet Priscilla, iaitu HPW diet dan pemakanan (Pastikan) Darcy.

S: Apakah cara yang betul untuk membela sugar glider di rumah?
A: Sugar glider memerlukan sangkar yang sangat besar berbanding dengan haiwan yang paling kecil. Untuk 1 atau 2 Sugar Glider, dimensi kandang minimum adalah selama 24 inci lebar sebanyak 24 inci dan 36 inci tinggi. Sebuah sangkar yang lebih besar sudah tentunya lebih baik, terutama tinggi sangkar, kerana sugar glider adalah arboreal dan memerlukan ruangan tambahan untuk memanjat di sekeliling. Jarak antara bar di sangkar tidak harus lebih dari 1 / 2 inci lebar untuk memastikan bahawa sugar glider anda tidak boleh keluar. Bar harus serbuk atau PVC bersalut sebagai sangkar dawai galvani boleh menyebabkan jangkitan saluran kencing.

S: Apakah jenis mainan untuk sugar glider?
A: Anda boleh mencari mainan yang dibuat khas untuk sugar glider di Internet atau anda boleh menggunakan mainan bayi dan mainan burung. Anda juga boleh membuat permainan peluncur Sugar Glider anda sendiri jika anda berguna dan terdapat banyak arahan yang terdapat di laman sugar glider. Sugar glider suka mainan yang membolehkan mereka untuk bergaul atau mendaki sekitar sangkar mereka dan kantung atau sarang yang mereka boleh merapat. Anda ingin mengelakkan mainan dengan bahagian-bahagian kecil, terutama lubang kecil yang peluncur Sugar Glider anda boleh menangkap kaki dalam dan mencederakan dirinya. Juga, elakkan mainan kucing kerana ada toksik berbahaya untuk sugar glider.

S: Adakah saya memerlukan lebih daripada 1 sugar glider?
A: Saya syorkan anda untuk membela 2 ekor sugar glider kerana mereka hidup dalam koloni dalam hutan. 1 sugar glider akan sangat kesepian dan boleh menjadi tertekan. Kemurungan dalam sugar glider menyebabkan kesihatan yang kurang baik, kecacatan dan kematian. Jika anda memilih untuk mempunyai hanya 1 sugar glider, bersedia untuk menghabiskan masa 3-4 jam malam yang berinteraksi dengannya.

S: Apakah umur terbaik untuk mendapatkan Joey?
A: Sugar glider bayi dipanggil joeys, sama seperti kanggaru bayi. Joeys perlu sekurang-kurangnya 8-10 minggu (2bulan ke atas) Out Of Pouch(OOP) sebelum mereka pergi ke rumah baru mereka. Ini membolehkan mereka betul-betul boleh terpisah dan boleh makan sendiri sebelum meninggalkan ibu mereka.

S: Bolehkah saya biarkan sugar glider saya bermain di dalam rumah?
A: Sugar glider hanya boleh dilepaskan di kawasan rumah atau bilik yang selamat. Mereka harus diawasi pada setiap masa untuk memastikan mereka tidak menghadapi masalah dan mencederakan diri mereka sendiri. Mereka boleh muat ke dalam ruang yang kecil dan menghadapi risiko yang boleh mati, lemas di dalam tandas atau tenggelam, dirosakkan oleh binatang lain atau mungkin makan sesuatu yang toksik kepada mereka.

Sugar Glider boleh ditemui di seluruh bahagian Australia, Tasmania, Papua New Guinea dan Indonesia.Sugar Glide tidur siang hari dan aktif pada malam hari.Sugar Glider mampu untuk meluncur di udara seperti seekor tupai terbang.Sugar glider dpt hidup dgn cuaca di Malaysia.Apa yg menariknya pd masa skrg,kebanyakan rakyat Malaysia menganggap sugar glider sebagai haiwan belaan secara tidak langsung menjadi teman utk besiar2 dan bermain.

Alhamdulillah saya sudah membeli seekor sugar glider...memang comel giler plus dia ni demand memang tinggi...kene rajin bermain dengan dia selalu...seronok giler dapat pet ni!...sugar glider yang saya beli ini saya namakan sebagai Eureka..weee...ni photo dia:




Comel tak?...dia ni memang kuat makan and tido...hehe...semoga eureka sihat-sihat selalu...xD

2 comments: